If you have trouble understanding Georgian verbs, their conjugations and endings, this article is written for you. We discuss the verb in the present tense, and more specifically, active verbs.
Georgian verbs may seem difficult and illogical, but this is only an appearance. Apart from the not so large group of irregular verbs, the rest can be classified into groups of similar ones. Today we will focus on active and some reflexive verbs (as opposed to the passive voice, which we will write about in the second part of this series), which have the so-called marker v-. About what exactly is the so-called return page in Georgian, soon in a separate article. You don't need this level of grammar to learn verbs up to and including: level B2. Therefore, if the above sentence sounded like a black magic spell to you, don't worry about it. Today let's focus on just one thing, which is our present tense verb
Czym jest grupa v- czasowników, tzw. marker v-?
Jednym ze sposobów rozdzielenia czasowników na potrzeby nauki przez obcokrajowców jest rozdzielenie czasowników na te, które mają w pierwszej osobie liczby pojedynczej (czasu teraźniejszego) literę ვ– dostawioną przed tematem słowa i takimi, które mają მ-. Czasownikami należącymi do pierwszej z nich są, np.
- robić: გაკეთება – მე ვაკეთებ
- pracować: მუშაობა – მე ვმუშაობ
- uczyć się: სწავლა – მე ვსწავლობ
- grać na czymś: დაკვრა: მე ვუკრავ
Zwróć uwagę, że te czasowniki mają ze sobą 2 elementy wspólne. Po pierwsze, wszystkie mają wspomniany marker ვ-. Po drugie, w 1. osobie liczby pojedynczej czasownik kończy się na spółgłoskę. Tak dokładniej to wspomniane czasowniki są przykładami odmiany 3 podgrup – zakończonej na –ობ, –ებ oraz –ავ.
Jeśli zastanawiasz się zatem, dlatego są to osobne podgrupy. Cóż, w innych czasach odmieniają się lekko inaczej, dlatego warto je rozdzielić.
Jak odmienia się czasownik w czasie teraźniejszym?
Ogólny schemat, który warto zapamiętać, wygląda następująco. W miejsce kropek wstawiamy czasownik. Od razu zaznaczę, że jest to pewne uproszczenie, które na początku nauki jest wystarczające. W kolejnych artykułach z tej serii będziemy rozdzielać cały czasownik na części składowe. Ale warto zacząć naukę od tego prostego schematu:
მე ვ-……..
შენ ………
ის ……….- ს
ჩვენ ვ-…..-თ
თქვენ ……-თ
ისინი ………-ენ
Nie wygląda strasznie, prawda? Możesz teraz spróbować samodzielnie odmienić czasowniki podane w pierwszej osobie używając tego schematu. Jest to bardzo dobre ćwiczenie właśnie na naukę czasowników.
Z jakimi przypadkami wiążą się te gruzińskie czasowniki?
Być może już wiesz, że w gruzińskim mamy 7 przypadków. Podobnie, jak po polsku, części z nich używamy do tworzenia zdań, np. Gram na gitarze, a nie Gram na gitara 😉 W gruzińskim jest tak samo. Podane dzisiaj grupy zawsze mają w zdaniu podmiot (czyli wykonawcę czynności) i niektóre mają również dopełnienie bliższe (czyli to, co robimy). Niektóre nie mają, co wynika bezpośrednio z ich znaczenia, np. Uczę się gruzińskiego (mamy dopełnienie) ale Mieszkam w Tbilisi (już mamy konstrukcję z przyimkiem).
Zatem ogólny schemat, który warto zapamiętać dla czasu teraźniejszego to taki, że:
- Podmiot jest w 1. przypadku (Nominativ)
- Dopełnienie bliższe, jeśli występuje, jest w 3. przypadku (Dativ).
Jak się nauczyć gruzińskich czasowników?
Szykujemy dla Was osobny mini kurs właśnie w tym temacie. Możesz dołączyć do naszych „Kaukaskich listów” (naszego newslettera) i zapisać się na ten bezpłatny kurs, jak tylko będzie dostępny. Ale już teraz zacznij stosować kilka rad, które Ci pomogą w dalszej nauce. Po pierwsze, jak poznajesz nowy czasownik, zapisz jego odmianę przez osoby. Następnie zastanów się, jaki inny podobny czasownik znasz. Jeśli poznajesz inne czasy, np. czas teraźniejszy i przyszły czasownika “robić”, wtedy porównaj, czym różnią się obie formy. Dzięki temu zapamiętasz je dużo szybciej. I powtarzaj! Powtarzaj w mowie i ćwiczeniach.
