Magiczne karteczki do nauki

Fiszki, karteczki, o których każdy student nie zapomni, po lekkiej modyfikacji stają się bardzo pomocne w nauce języka. Przekonaj się, jak z nich korzystać i jak dostosować je do własnych potrzeb.

Mistrzowie przygotowywania fiszek będą cię przekonywać, że muszą być kolorowe, na twardych karteczkach i pięknie wykaligrafowane. Jednak nikt, kto pracuje na co dzień i zajmuje się w czasie wolnym czymś więcej niż nauka języka, rzadko kiedy będzie w stanie to wykonać. Dlatego tutaj znajdziesz trzy wersje: dla zapracowanych, wersję fiszki pięcio minutowej i dziesięcio minutowej.

Zacznijmy od celu: po co robić fiszki? Te małe karteczki pomagają w zapamiętywaniu nowych słów poprzez określone systemy powtórek. Czym to się różni od czytania nowych słów w zeszycie? Na masz tylko dwa słowa – na każdej stronie kartki po jednym. Na przykład chcesz zapamiętać, jak jest mama w danym języku. Wtedy z jednej strony piszesz „mama”, a z drugiej tłumaczenie tego słowa w języku, którego się uczysz. W zależności na którą stronę patrzysz, musisz zawsze poprawnie podać, co jest zapisane z tyłu. Jeśli wiesz, odkładasz kartkę i przechodzisz do następnej. Dokładne zasady nauki z fiszek znajdziesz niżej.

Zanim przejdziesz do tworzenia fiszek, odpowiedz sobie na dwa pytania.

Po pierwsze, ile czasu możesz poświęcić na przygotowanie tych pomocy naukowych. Pamiętaj, że nie mówimy tylko o tym tygodniu – teraz pewnie masz większą motywację niż za miesiąc. Zastanów się, ile czasu co 2-3 dni w ciągu najbliższego kwartału masz na fiszki. Tylko jeszcze trzeba do tego dodać czas na naukę – same gotowe fiszki nie pomogą J Ta suma to Twoja motywacja do nauki – musi być realna, inaczej się nie uda.

Po drugie, zastanów się, jak wygląda Twój dzień. Bez swojego tabletu lub smartfona nie wychodzisz z domu? W taki sposób zdobywasz wszelkie informacje. Czy może jednak wolisz kontakt z papierem i drukujesz wszystko, lub piszesz notatki ręcznie?

Jeśli już znasz odpowiedzi na te pytania, to przechodzimy do przygotowywania fiszek. Jeśli jeszcze nie wiesz, przeczytaj dalszą część – zobaczysz, skąd takie pytania.

Wersja dla zapracowanych:

Jeśli wybieramy papier, najszybciej wziąć zwykłą kartkę A4, złożyć ją cztery razy i pociąć na tak powstałych liniach. Wybieramy 16 słów, których chcemy się nauczyć i zapisujemy po jednej stronie wersję polską, po drugiej tłumaczenia tych słów, w języku którego się uczymy. Całość (jeśli masz opanowany alfabet 😉 nie powinna Ci zająć więcej niż 4 minuty. Takie fiszki można włożyć do kieszeni płaszcza, torby, wizytownika itd. I powtarzać, kiedy tylko mamy czas. Możesz też przygotować takie fiszki w programie tekstowym, jednak wersja ręczna w tym wypadku jest prostsza, szczególnie jeśli nie masz gotowego wzorca do wypełnienia.

Niestety na razie nie ma gotowych fiszek do języków kaukaskich do kupienia (na razie J ), ale można czasami wydrukować z fiszek dostępnych on-line, o których poniżej.

Wersja dla zapracowanych fanów elektroniki:

Jeśli nie odkładasz swojego telefonu cały dzień, możesz robić również fiszki w specjalnych aplikacjach, które są dostępne na wszystkie systemy operacyjne. Tam w wolnej chwili możesz wpisać wybrane 16 słów i powtarzać w wolnej chwili.

W sieci też można znaleźć strony po angielsku, na których inni użytkownicy tworzą ogólnodostępne fiszki. Plusem jest to, że są już gotowe, wystarczy jedynie połączenie do internetu. Wadą jest to, że nie zawsze masz duży wpływ na słowa, których się uczysz. Czasami można znaleźć również fiszki z nagraniami. Recenzję stron z fiszkami przedstawię niedługo.

Wersja średnia (5 minut):

Jeśli masz ok. 5 minut na każdą z fiszek, możesz rozbudować wersję dla zapracowanych. Stwórz system oznaczeń dla fiszek: Możesz podzielić kolorami różne części mowy, których się będziesz uczyć lub podzielić na tematy, których się uczysz. Pamiętaj tylko, żeby fiszki z kolorami były przygotowywane na białym tle, a kolory zaznaczone na fiszkach odpowiadały nazwom kolorów zapisanymi słownie. Szybciej kojarzymy kolor, który widzimy, niż taki zapisany słownie, a biały na szczęście postrzegamy jako neutralny.

Wersja średnia (5 minut) dla fanów elektroniki:

Przygotowane fiszki w aplikacji możesz również podzielić tematycznie na foldery, ustawić system powtórek oraz dograć wymowę danego słowa. Pamiętaj jednak, że musisz mieć pewność, że Twoja wymowa jest poprawna. Jeśli masz wątpliwość, możesz wykorzystać dostępne w internecie nagrania poszczególnych słów. Nauka z nagraniem pomoże Ci również zapamiętywanie słów ze słuchu.

Wersja all-inclusive (10 min.):

Do wersji średniej dokładamy jeszcze system obrazków – jeśli masz zdolności manualne możesz samodzielnie narysować symbole odpowiadające poszczególnym słowom. Na przykład uczysz się słów związanych z samopoczuciem, na każdej fiszce możesz dorysować buźkę: uśmiechniętą, smutną, z łezką itd. Najważniejsze, by narysowane obrazki były dla Ciebie jasne w momencie tworzenia, jak i kilka tygodni później.

Jeśli nie umiesz rysować, możesz stworzyć fiszki częściowo lub w pełni w komputerze: Znaleźć odpowiednie rysunki i do nich dopisać słowa: ręcznie na już wydrukowanych fiszkach lub jeszcze w programie graficznym/tekstowym.

Wersja all-inclusive (10 min.) dla fanów elektroniki:

W programach do tworzenia fiszek dodawanie obrazków jest zazwyczaj niemożliwe, dlatego z pomocą przychodzą nam programy do tworzenia prezentacji, np. PowerPoint. Wystarczy stworzyć dwa pola tekstowe – na górze większe na słowo główne (które na zwykłych fiszkach jest z przodu) i mniejsze na słowo, które będzie odpowiedzią. Ustaw je jeszcze w kolejności wyświetlania, by odpowiedź pojawiała się dopiero po kliknięciu lub po określonej ilości czasu (np. po 30 sekundach). Do tego możesz dokleić również zdjęcia, tasować fiszki, by nie uczyć się zawsze w tej samej sekwencji oraz dograć dźwięk. Tak przygotowane fiszki wymagają jedynie prostej aplikacji do otwierania prezentacji na smartfonie. Grunt, żeby się teksty wyświetlały w określonej kolejności, a nie jednocześnie.

Jeśli już wiesz, ile masz czasu i która opcja jest dla Ciebie, zapamiętaj kilka prostych zasad nauki z fiszkami.

  1. Fiszki to tylko jedna z metod pomocniczych nauki języka. Opanowanie słowa to tylko 20 proc. sukcesu. Kolejne 30 to zrozumienie ich w kontekście, np. w ćwiczeniu, czy tekście. A najważniejsze 50 procent prowadzące do pełnego efektu to aktywne wykorzystanie, czyli stosowanie go w piśmie i mowie.

  2. Nie przesadzaj z liczbą fiszek i systematycznie dokładaj nowe słowa. Jeśli zaczniesz od wspomnianych 16 słów dokładaj nowe regularnie. Możesz uzależnić to od dwóch czynników: na każde zapamiętane słowo dokładaj jedno nowe lub co 4-5 serii powtórek dokładaj nową porcję nowych słów (najlepiej zawsze taką samą) do opanowania.

  3. Po kilku seriach powtórek dziel słowa na trzy grupy: jeszcze nie opanowane, w pełni opanowane i te pomiędzy. Następnie odpowiednio do poziomu zapamiętania powtarzaj najczęściej te pierwsze, co 3 serie powtórek te drugie, a te trzecie co 2. Możesz te wartości zwiększać w zależności od potrzeb, ale pamiętaj by minimum raz na 2-3 tygodnie powtórzyć każde słowo, póki nie zaczniesz go w pełni stosować. Jeśli korzystasz z fiszek elektronicznych, również w prosty sposób możesz to ustawiać.

 

A jak Wy korzystacie z fiszek?

fiszki(1)